2008. december 19., péntek

De mér nem tudnak ezek olvasni?

A kiinduló helyzet tipikus: 18 éves diák nem tudja, mihez kezdjen az életével, ezért felsőoktatási jelentkezési lapjára beír hetet-havat, amennyihez csak elég a családi büdzsé – elvégre minden megjelölt hely súlyos forintokat kóstál.

A beírás során a diák rangsorol, elöl ugye közgáz, nemzetközi kapcsolatok, kommunikáció szak, pszichológia meg más effélék, hátrább (ha neadjisten érdekli, akkor előrébb – de ez ritka, mint a fehér állami autó) a BTK/TTK tanárképes szakjai, és néhánynál még hátrább ott figyel a tanítóképzők egyike-másika is. Nota bene, a gyógypedagógiára vagy az óvodapedagógiára általában elhivatott maturálók jelentkeznek, ezzel nincs is baj.

Ámde ugyebár a tanítóképző már a jelölt fejében is a végletekhez sorolandó – zéró pénzért emberevő munka.

No, elérkezik az igazság pillanata, a ponthatárhúzós bulin a fiatal még ugyan szénrészeg, de másnap tán már észreveszi, milyen pályán döcög majd élete villamosa. Ha okos és szorgos volt, felvették a listája elején valamilyen álomszakra. Ha az okosság és a szorgosság terén vannak kisebb defektek, akkor felvették a BTK/TTK valamelyik tanárképes szakára. Ha sem nem okos, sem nem szorgos a kellő mértékben, várja őt a tanítóképző.

Ha eddig nem csúszott hiba az okfejtésbe, akkor kiviláglik, hogy manapság Magyarországon a leghülyébbek mennek általános iskolai alsó tagozatos tanítónak – tisztelet az elenyésző számú kivételnek. Ezek a leghülyébbek megágyaznak a kezük alá kerülő diákok fejében, megtanítják nekik az olvasás készségét, és annak szeretetét is átadják, nyitottságra és toleranciára, önálló problémamegoldásra nevelik őket – elvileg. Aztán az így kipreparált diák megy a felső tagozatba, ahol a kicsit kevésbé hülye pedagógusok megpróbálnak helyrehozni ezt-azt mindabból, ami alsóban nem annyira jött össze. Ezen dolgoznak, ahogy tudnak, de ugyebár az osztály krémje távozik 4. évfolyam után nyolcosztályosba, a kevésbé krémes vagy netán kivárós rész távozik 6. évfolyam után hatosztályosba, a maradékkal még két évig lehet próbálkozni – képzelhető, mennyire motivált és sikerorientált diákok ezek (ismét tisztelet a kivételnek), és mennyire feltöltik energiával a nemzet napszámosát.

Nos, a kölök immár a középfokú oktatásban, ahol a legkevésbé hülye – de még mindig csak kevésszer lumen – pedagógusok megpróbálják korrigálni mindazt a sok szépet és jót, amiben a diák az általános iskolában részesült, de – fogalmazzunk tán így – az idő itt már nem nekik dolgozik. A betűgyűlölő tizennégy éves gyerek menthetetlen. Számára az olvasás sok energia befektetésével és kevés haszonnal jár, inkább akkor már downhillezni kezd, hogy egy szimbólum is becsússzon mai esszém vége felé.

AZ OECD-PISA egy lírai közleményben a magyar diákok szövegértését „szignifikánsan gyengébbnek” nevezi az európai átlagnál. Köszönöm a figyelmüket.

12 megjegyzés:

  1. szép (kór)kép. és onnan nézve -középiskola -tán igaz is.

    VálaszTörlés
  2. remélem, nem sértő vagy hamis más irányból nézve sem (ezért használtam a "tisztelet a kivételnek" formulát olyan sokszor). arra próbáltam csak fókuszálni, mily szerencsétlenség, hogy a kontraszelekcióra épül a rendszer.

    VálaszTörlés
  3. szerencse a szerencsétlenségben, hogy a sok frissen végzett kontraszelektáltnak tizede sem tud belépni a pályára, lévén 'álláshely' gyakorisága szintén az állami fehér autóhoz hasonlatos. viszont akkor más oka (is) kell, hogy legyen a "szignifikánsan gyengébb"-nek.

    VálaszTörlés
  4. @ esinka: ötlet? :) Az mondjuk igaz, hogy nem lehet mindent az alsó tagozatra kenni... ebben elég meggondolatlan valék.

    VálaszTörlés
  5. Belekotyogok így középiskolából. A betűszeretet sztem alapvetően családi dolog (kivételek persze vannak, dea livétel azért van, hogy a többire akár igaz is lehessen az állítás). Ha látja, hog yotthon olvasnak, akkor lehet hogy még maga nem lesz olvasó ember, de talán undorkodni nem fog a betű fölött. Ha a családban senki nem olvas, esetleg hall egy-két megjegyzést az ingyenélő értelmésiekről, az inkább csinálna valami hasznosat a szomszéd is olvasás helyett típusú odabökést, akkor viszont nincs az az iskola aki ezt felül tudná írni. És ezek tömeges vélemények.

    Kérdés: felül tudja írni az iskola a családi mintát? ÁLlítólag nálunk nagyon nem, bezzeg máshol! tud valaki a bezeg hogyanjáról valamit? Monomániásan ismétlem ezt a kérdést, de még soha sehol senkitől nem kaptam választ.

    Nyilván nem segít az ügyenk az sem, hogy minden iskolafok fölfelé tekintget, az alsó a fölsőre hivatkozik,a fölső a középfokra a gimi meg az egyetemre. Így a gyerek soha nem azt kapja ami neki kell, hanem azt, ami a következő szintnek. (érdemes megnézni a tankönyveket - van olyan gimis irodalomkönyv, ami átlagiskolában max. tanári kézikönyvnek jó, mert a gyerek egy szót sem fog megérteni belőle.)

    VálaszTörlés
  6. Az is baj, h simán el lehet végezni az ált. iskolát anélkül, h valaki igazán tudna olvasni, mert mindent ezerszer a gyerek szájába rágunk, nem kell neki önállóan olvasva ismeretet szereznie. (Állítólag nyugatabbra ez nem így van.) És miközben tananyagtananyagtananyag, nem beszélgetünk. Elfelejtjük, mi végre az egész. Nincs kíváncsiság. Márpedig ha se kíváncsiság, se beszélgetés, ugyan mi jó van az olvasásban? Merthogy az is beszélgetés a javából - az íróval, a hősökkel, önmagunkkal, érzéseinkkel, gondolatainkkal...
    No vajon hol, kitől tanulja meg mindezt az ifjonc? Csak oda kell hallgatni a "közösségi" közlekedésen, hogyan és miről beszélgetnek - és nem csak az ifjúság. És a Mónikasót még nem is emlegettem.

    VálaszTörlés
  7. Mint huszonéve tanító és mint két kamasz fiú szülője sajnos azt kell mondjam hogy idejük sem igen van szépirodalom olvasásra. Nagyobb gyerek jobb napokon du. 3 -ra ér haza. Akkor eszik , pihen kb. fél órát és nekikezd tanulni másnapra. Kb.2-3 órát. A család minden tagja otthon van ekkorra. Tehát néhány szó beszélgetés, vacsorálás. Aztán csetelés haverokkal, jó időben biciklizés a téren netán kis házimunkában segítés. És máris este van mikoris többnyire egy, másfél óra tv nézést választ inkább vagy kötelező olvasmányokat olvas , mert nyáron nem hajlandó kötelezőt olvasni. Ja és rosszabb napokon csak este fél hatra ér haza mert nyelvvizsga előkészítőn vagy fizika fakultáción van.

    VálaszTörlés
  8. Ne haragudj, gyöngy vagyok de csak névtelenként tudtam elküldeni.

    VálaszTörlés
  9. "idejük sem igen van szépirodalom olvasásra". Több éves gimnáziumi tanulói gyakorlattal a nullás évekből: olvasásra mindig van idő.
    -békávén
    -tévé stb. helyett
    -nyáron pláne
    (-tanulás helyett
    -matekórán)
    esküszöm működik. a többi mellébeszélés :-)

    VálaszTörlés
  10. Biztos vagyok abban, hogy nem egy ok van. Ami mostanában engem leginkább szúr, az az 'éneklő olvasás' elterjedése az 'értő olvasás' helyett. Ha megkérem a tízévest, hogy olvasson el egy bekezdést, öröm hallgatni. De csak akkor "szeret" olvasni, ha valaki hallgatja. Mert akkor a hallgatóságot szórakoztatja. Magát sajnos nem, mivel a tartalomra már nem képes odafigyelni a nagy hangsúlyozás közepette. Akkor miért is olvasna saját örömére? Ha egyszer nincs öröm.

    VálaszTörlés
  11. @Rovar: szerintem is neked van igazad, régen is 24 órából állt egy nap, vívtam is, és mégis heti egy-két könyv simán ment. Arról is hallgat a kedves hozzászóló, hogy mi van nyáron a nem kötelező olvasmányokkal, és úgy ír, mintha a csetelés és a tévézés "alap" lenne, pedig nem az. Úgyhogy a többi tényleg mellébeszélés...

    VálaszTörlés
  12. Sziasztok!

    egy-ket megjegyzes:
    1. hajdúsogorral ellentétben jelezném, hogy jelenleg - még - nem az alsósok a leggyengébbek, hanem a felsőtagozatos tanárok.
    Munkaámból kifolyólag rengeteggel találkozom, oktatom őket, alsósban még nem találkoztam a cikkben vázoltakkal...
    Egyetemi órákat tartva pedig elmondanám, hogy az odakerülő tanárszakos hallgatók is harmatgyengék:-)) (Esetleg ajánlom a mai Népszabadság cikket a fizika nem-tudás mélységeiről...)

    2. a bezzeg országokról: a Finn csoda egyik alapja (más is van), hogy távolról sincsenek ilyen különbségek a társadalmon belül, mint nálunk...

    3. olvasni valóban mndig van idő, akkoriban ment nekem a napi 1 könyv is, igaz, én gyorsan olvastam, meg a tv-ben sem igen adtak semmit:-)
    SZiasztok!
    PW voltam

    VálaszTörlés